Op welke manier houdt jouw organisatie mensen geboeid in de kelder?
Op dinsdag 13 oktober is er een gedeeltelijke lockdown aangekondigd. Één van de maatregelen vanaf 14 oktober is ”werk thuis, tenzij het echt niet anders kan”. Thuiswerken is niet enkel (opnieuw) de norm geworden, het is nu de regel waarbij werknemers enkel naar hun kantoor/organisatie gaan wanneer het echt niet anders kan.
Er werden na de zomer weer voorzichtig wat vergaderingen en bijeenkomsten op locatie gepland, af en toe verschenen er wat collega’s op kantoor en kon er eindelijk weer een keer gesproken en gelachen worden met elkaar zonder een scherm er tussen. Helaas, voorlopig zal het overgrote deel van werkend Nederland weer ergens in huis achter het scherm plaatsnemen en de sociale interactie komt weer vanuit Zoom, Teams, Whereby of een andere applicatie.
Het thuiswerken brengt veel met zich mee. Er wordt geïnvesteerd in spullen, denk aan een nieuwe bureaustoel, nieuw bureau of nieuwe headset. Maar wat zijn de gevolgen voor de mensen uit de organisatie? Hoogleraar Ton Wilthagen geeft in RTLNieuws aan dat het nu makkelijk zou gaan dan begin dit jaar, omdat ‘men al weer hoe het werkt’. Arbeidspsycholoog Tosca Gort zegt in hetzelfde artikel dat de psychologische consequenties niet te onderschatten zijn. Werknemers worden eenzaam, de motivatie kan dalen, hun stemming kan negatiever worden en mensen kunnen ervaren dat ze geïsoleerd werken en leven . Volgens Gort wordt hier op dit moment te weinig rekening mee gehouden. En wat te denken wanneer je hoort dat jouw organisatie vele banen schrapt en er een reorganisatie komt?
Bedrijven hebben hier óf te weinig focus op, óf te weinig kennis om goed rekening te houden met de effecten op hun werknemers. Op welke manier krijg je een goed beeld van de huidige staat van je medewerkers (in zijn/haar team) en kunnen zij zich op deze manier nog wel vinden in de werkwijze en herkenbaarheid van hun bedrijf?
Verbetervermogen kan hierin ondersteunen. Vanuit onze teamscan krijgt elke medewerker een duidelijk beeld over de huidige staat van elke medewerker in zijn/haar team en in welke mate de ‘herkenbaarheid’ nog aanwezig is. Voor deze vraag hebben wij ‘Merkversterkendwerken’ ontwikkeld, een concept dat uit gaat van het idee dat iedere organisatie, bedrijf, instelling en medewerker een merk op zich is. Iedere organisatie heeft typische herkenbaarheden waarbij de mensen zich wel of niet goed voelen. Het geeft antwoord op de vraag hoe een organisatie de bedrijfsvoering zo te organiseren respectievelijk in te richten dat medewerkers, klanten en derden daadwerkelijk beleven wat de ‘meta’ teweegbrengt – voor alle partijen.